EdTech vyöryy oppimiseen: AR ja VR tuovat jopa 10X tehokkaamman koulutuksen

/ Tero Tapanainen

Virtuaalitodellisuuden oppimisympäristöt tulevat sinunkin toimialallesi. Aikaiset omaksujat korjaavat hyödyt. Eikä tämä trendi meni ohi, koska tarve uuden oppimiselle on suurempi kuin koskaan.
 

Lisätty todellisuus (AR) ja virtuaalitodellisuus (VR) mullistavat oppimisen. Yhä useammat ihmiset istuvat AR- tai VR-lasit päässä kouluttamassa ja oppimassa.

Oppiminen ei mullistu siksi, että uusia välineitä on tarjolla. Oppiminen mullistuu, koska sen on pakko. Kaikki työ vaatii yhä enemmän ja yhä nopeasykkeisempää oppimista. Vanhoilla tiedoilla ja taidoilla ei pärjää.

Siksi oppiminen mullistuu. Siksi käyttöön on pakko ottaa uudet välineet.
 

Tässä viisi tapaa, jolla sinunkin toimialasi koulutus ja oppiminen muuttuvat:

 

1. Välineet arkipäiväistyvät
 

Autokoulujen simulaattorikoulutus on jo Suomessa rutiinia. Samoin varusmiesten ampumakoulus. Nyt ne perustuvat lisättyyn todellisuuteen, mutta molemmissa otetaan myös VR käyttöön. Isojen huoltoyhtiöiden kuten Koneen koulutus sisältää jatkossa AR- ja VR-vaiheita, koska siten oppija saadaan eläytymään toimintaympäristöön ja kaikin aistein tapahtuva oppiminen on nopeampaa, kiinnostavampaa ja muistijälki vahvempi.

 

2. Välineet halpenevat pikavauhtia
 

Laitteet ovat halpoja, ja niitä tuottavat mm. Samsung, Sony, Microsoft, HTC, Google ja Facebookin omistama Oculus. Pelkän videon, audion ja ohjauslaitteiden lisäksi kaikki valmistajat panostavat teknologiaan, jolla virtuaaliympäristön esineet voi tuntea käsillään.

 

3. Oppiminen joukkoistuu
 

Kun oppiminen on jatkuvaa ja toimintaympäristö muuttuu yhä nopeammin, ei aina ole aikaa tuottaa koulutusmateriaaleja. Oppijat tuottavat ne itse oppimistiimeissä. Nämä tiimit voivat olla täysin globaaleja ja etäoppimisesta tulee normi. AR ja VR oppimisympäristöt sopivat mainiosti joukkoistamiselle. Materiaalia muokataan jatkuvasti ja se versioituu eri tarpeisiin. Samalla koulutustarjonta räjähtää kasvuun, kun pienikin niche-aihe voi kerätä riittävän osallistujamäärän ympäri maapalloa.

 

4. Tilanneoppiminen mullistuu
 

Simuloitujen tilanteiden harjoittelusta tulee normi kaikilla aloilla. Esimerkiksi kieltenopiskelu perustuu VR-ympäristöön, jossa oppija viedään Pariisiin tai Madridiin hoitamaan arkipäivän tilanteita immersiivisessä, todellisuutta täydellisesti muistuttavassa ympäristössä. Samalla tavalla kuski istutetaan ensin Ponssen metsäkoneen simulaattoriin ja viedään eri hakkuuympäristöihin ja vasta sitten oikeaan, kalliiseen metsäkoneeseen.

 

5. VR-mallinnus automatisoituu
 

Apple hankki juuri Flyby Media -yhtiön, jonka sovelluksella kännykkäsi näkee ympäristön ja muodostaa siitä automaattisesti VR-mallinnuksen. Eikä tämä yhtiö ole ainoa. VR-mallintamisesta tulee jokapäiväistä. Esimerkiksi rakennusfirma voi napin painalluksella mallintaa keskeneräisen rakennuskohteen tilat. Se voi näyttää niitä eri sidosryhmille, kuten alihankkijoille, ostajille, sisustussuunnittelijoille tai vaikkapa valvontaviranomaiselle. Muodostuvaa satojen tilojen case-pankkia voi käyttää koulutuksessa. Se on valtavasti tehokkaampaa kuin pelkkien luonnollisten rakennuskohteiden harvat vierailut.

 

Olemme eCraftilla lähteneet tekemään ensimmäisiä omia kokeilujamme AR- ja VR-maailmaan ja olen ollut erittäin positiivisesti yllättynyt asiakkailtamme saadulta kiinnostukselta näitä teknologioita kohtaan. Ensimmäinen HoleLenssin päälle rakentamamme proof-of-concept mallintaa erään konehuoltoyhtiön laitetta, jolloin koneen huoltaja pääsee ensimmäistä kertaa näkemään virtuaalisesti koneen osat ja kääntelemään näitä elementtejä. Tällä nopeutetaan paitsi huoltoprosessia, mutta ratkaisua voidaan hyödyntää myös esimerkiksi huoltomiehien koulutuksissa.